maandag 11 november 2019

GMAK > GMAK98 > (...) > GMAK2016, GMAK2018, GMAK2019

In 1994 maakte ik, geïnspireerd door Legal Aid, met DataPerfect een database. De database noemde ik GMAK, een naam die voor zich spreekt. GMAK kon 'communiceren' met de tekstverwerker WordPerfect.

In 1998 'vertaalde' ik GMAK naar MS Access (ik geloof de versie van 1997). GMAK werd hernoemd tot GMAK98. GMAK98 kon communiceren met  MS Word door middel van macro's.

In 2016 ben ik overgestapt op G Suite. Een Google Spreadsheet gebruik ik als database. Dat is geloof ik vloeken in de kerk maar dat moet dan maar. GMAK98 is inmiddels GMAK2019 geworden.

Binnen G Suite kunnen verschillende applicaties (Gmail, Agenda, Drive, Sheets) met elkaar 'communiceren'. Met Google Apps Script  (GAS) kan maatwerk tot stand worden gebracht. Daar heb ik dankbaar gebruik van gemaakt.

Met veel vallen en opstaan heb ik mij Javascript  en Google Apps Script een soort van eigen gemaakt.

Inmiddels heb ik op mijn werk alles geautomatiseerd wat geautomatiseerd kan worden (zie bijvoorbeeld hier). Daarnaast gebruik ik Google Apps Script  voor wat ik kennisbeheer zou willen noemen (zie bijvoorbeeld hier en hier).

Zodoende!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten